Kutatócsoportok

A kutatócsoport munkájának fő célkitűzése a hagyományosan a készségtanuláshoz kapcsolt, úgynevezett frontostriatális idegrendszeri hálózatok szerepének vizsgálata a nem készségszerű tanulás és emlékezési mechanizmusokban. Az alapkutatási kérdés tehát a tanulás és emlékezés egy lehetséges új kognitív és idegrendszeri szintű magyarázókeretének kidolgozása és kutatási adatokkal történő alátámasztása. Ugyanakkor erre az alapkutatási főprogramra számos alkalmazott kutatási alprojekt épül. Többek között a kutatási projekt fontos célkitűzése olyan új rehabilitációs programok kidolgozása, amelyek a legújabb emlékezetkutatási adatokra támaszkodva áttörést eredményezhetnek számos neurológiai (pl. Parkinson-kór, Alzheimer-kór, különféle demenciák) és különféle pszichiátriai rendellenesség (pl. Szkizofrénia, Kényszerbetegség) esetében jelentkező tanulási és emlékezeti zavarok sikeres rehabilitációjában. Az alapkutatási főprogramra épülő másik lényeges alkalmazott kutatási projekt az emlékezeti előhívásra, tesztre épülő új oktatási formák, programok kidolgozása. Ez utóbbi projekt eredményei új, hosszú távon sikeres tudásszerzést biztosító oktatási programoknak jelenthetik az alapját.

Vezető: Prof. Dr. Racsmány Mihály, egyetemi tanár, SZTE-BTK Pszichológia Intézet vezetője, MTA doktora

A kutatócsoport tagjai:

Dr. Bencze Dorottya egyetemi adjunktus

Dr. Marián Miklós egyetemi tanársegéd

Markója Ádám (Ph.D hallgató)

Nemes Lúcia (kutatási asszisztens)

Pajkossy Péter (tudományos munkatárs)

Dr. Szőllősi Ágnes egyetemi docens

Együttműködések:

Kéri Szabolcs, BME Kognitív Tudományi Tanszék; Nyírő Gyula Országos Pszichiátriai és Addiktológiai Intézet

Kovács Gyula, Institute of Psychology, Friedrich Schiller University Jena, Jena, Germany

Lendvai Balázs, Richter Gedeon Nyrt.

Lukács Ágnes, MTA-BME Lendület Nyelvelsajátítás Kutatócsoport, BME Kognitív Tudományi Tanszék

Németh Dezső, Nyelv, Emlékezet és Idegtudomány Kutatócsoport, MTA Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézet; ELTE Pszichológiai Intézet

Sarnyai Zoltán, Centre for Biodiscovery and Molecular Development of Therapeutics, James Cook University, Australia

Simor Péter, ELTE Pszichológiai Intézet

Szabó Csaba, ELTE Algebra és Számelmélet Tanszék

Szendi István, SZTE Pszichiátriai Klinika

Szilágyi Brigitta, BME Geometria Tanszék

Valálik István, Szent János Kórház, Idegsebészeti Osztály

Vidnyánszky Zoltán, MTA Agyi Képalkotó Központ

A központ célja az SZTE BTK Pszichológiai Intézetében 2014 óta rendszeresen folyó iskolai jólléttel, és a tanulás sikerességét befolyásoló tényezők vizsgálatával kapcsolatos kutatások összefogása, segítése és népszerűsítése, az eredmények szisztematikus disszeminációja. A tanszékeken átívelő kutatóközponti keret segíti a különböző szakterületeken dolgozók együttműködését, az interdiszciplinaritás megvalósítását, mind elméleti mind módszertani szempontból.

Főbb kutatási témák:

  • Középiskolások és egyetemi hallgatók iskolai jólléténnek és tanulási jellemzőinek vizsgálata
    • Egyetemi hallgatók kiégésének vizsgálata
    • Egyetemi hallgatók pszichológiai erőforrásának vizsgálata
    • Középiskolások kiégésének vizsgálata
    • Egyetemi hallgatók és középiskolások társadalompercepciójának vizsgálata – a tanulmányi célokkal, jövőképpel összefüggésben
  • Középiskolások és egyetemi hallgatók normarendszerének feltárása
    • Agresszív és proszociális normák elfogadottságának felmérése iskolai osztályokban, a normák iskolai klímával való kapcsolatának feltárása
    • Iskolai kötődés és normák összefüggése az iskolai klímával
  • Tanulmányi reziliencia vizsgálata
  • Serdülők mentalizációs jellemzőinek vizsgálata – beilleszkedési és szociális készségekkel való kapcsolata
  • A tanárok mentális jóllétének feltárása, a tanári kiégést meghatározó tényezők vizsgálata


A Kutatóközpont vezetője: Dr. habil. Szabó Éva Zsuzsanna egyetemi docens

A központ alapító tagjai:

BTK Szociál- és Fejlődéspszichológia Tanszék:

Dr. habil. Szabó Éva Zsuzsanna egyetemi docens

Bárányné Dr. Jámbori Szilvia – egyetemi docens

Dr. Jagodics Balázs – egyetemi adjunktus

Kóródi Kitti – tanársegéd (doktorjelölt) – a Kutatóközpont titkára

Dr. Szél Erzsébet – tanársegéd

BTK Személyiség-, Klinikai és Egészségpszichológia Tanszék:

Dr. habil. Martos Tamás – egyetemi tanár

ÁOK Magatartástudományi Intézet

Dr. habil. Molnár Éva – egyetemi docens

A Kutatóközpont honlapja ide kattintva érhető el.

A Kapcsolati tudomány Kutatóműhelyt 2012-ben indította el Dr. Martos Tamás és Dr. Sallay Viola, mint az emberi kapcsolatok tudományos kutatásának, és az eredmények gyakorlati alkalmazásának közös keretét.
A Kapcsolati tudomány Kutatóműhely fő fókusza a pozitív működés, a mentális egészség és a jólléttársas-ökológiai aspektusainak kutatása.

A Kutatóműhely munkája magába foglalja a következőket:

  • a kapcsolati, téri és idői önszabályozási módszerek szerepét mind egyéni szinten, mind párok illetve családok esetében, illetve munkahelyeken, például: páros megküzdési folyamatok, környezeti önszabályozás a családi otthon terében, személyes terveken keresztüli önszabályozás és az Öndeterminációs elmélet kapcsolati keretének alkalmazása
  • új szemléletű módszerek fejlesztése a kutatás és a terápia területén (pl. Személyes Tervek Kérdőív; illetve az „Élménytérképezés” eljárás alkalmazásának módszerei)
  • új adatelemzési módszerek alkalmazása és fejlesztése (pl. mintázat-elemzési módszerek, Grounded Theory alkalmazása az élménytérképezésben)
  • a mentális egészség és a jóllét vizsgálatára létrehozott skálák és mérőeszközök adaptálása magyar nyelvre
  • az egészségpszichológiai specifikus területeinek vizsgálata, mint pl. a szüléssel kapcsolatos attitűdök, krónikus betegségek, és ezek összefüggése az emberi működés társas-ökológiai aspektusaival.
  •  
Együttműködő kutatók és doktori hallgatók:
Dr. Kövesdi-Csuka Sára egyetemi tanársegéd
Horvát Barbara egyetemi tanársegéd
Simon-Zámbori Petra  egyetemi tanársegéd
Biró Dorottya PhD hallgató
Gyöngyösi Orsolya PhD hallgató
Orbán Kata PhD hallgató
Szatmári Zsolt PhD hallgató
Szűcs Tamás PhD hallgató

Együttműködő kutatók:
Mariana Falconier (University of Maryland)
Ashley Randall (Unversity of Arizona)
Guy Bodemann (University of Zurich)
Sheryl Chatfield (Kent State University)
Noémie Carbonneau (Québec University Trois Fontaines)
Antonia Csillik (Université de Lorraine)
Lakatos Csilla (Miskolci Egyetem)
Wieszt Attila (Corvinus Egyetem)

 

A Szegedi Tudományegyetem Bölcsésztudományi Kar Pszichológia Intézetében működő Klinikai Neuropszichológia Kutatócsoport 2022. novemberében alakult Dr. Harmath-Tánczos Tímea vezetésével. Kutatásaink középpontjában fejlődési- vagy szerzett idegrendszeri károsodások esetén a különböző neuropszichológiai funkciók feltérképezése áll. Kiemelt kutatási témáink a terápiarezisztens epilepszia neuropszichológiai szempontú vizsgálata és a különböző idegrendszeri fejlődési zavarok (ADHD, ASD, Tourette-szindróma) gyermek –és felnőtt populáción történő kutatása (munkamemória, végrehajtó funkciók, komorbid hangulati zavarok, érzelemszabályozás, metabolikus folyamatok). Fő célkitűzésünk a protektív és rizikót jelentő faktorok neuropszichológiai szempontú azonosítása, erre alapozva pedig prevenciós és intevrenciós programok kidolgozása.

 

Az SZTE-SZAKK Neurológiai Klinika Neurológiai Osztályán és Neurorehabilitációs Osztályán, illetve az SZTE-ÁOK Pszichiátriai Klinika, Gyermek –és Serdülő Pszichiátriai Ambulanciáján végzünk vizsgálatokat. Kutatásainkban széles neuropszichológiai tesztbattériát használunk a nemzetközi ajánlásokat is figyelembe véve, illetve a hangulati komorbid zavarok feltérképezésére kérdőíveket alkalmazunk. Célunk, hogy kutatási eredményeink segítségével pontosabbá válhasson a neuropszichológiai diagnosztika és lehetővé válhasson a betegek szélesebb körű rehabilitációja is.

Vezető: Dr. Harmath-Tánczos Tímea, egyetemi adjunktus, klinikai neuropszichológiai szakpszichológus, kutatócsoport-vezető

A kutatócsoport tagjai:

Prof. Dr. Racsmány Mihály, egyetemi tanár, SZTE-BTK Pszichológia Intézet vezetője, MTA doktora


Szok Délia, habil.egyetemi docens, neurológus szakorvos

Juhász-Nagy Márk – PhD hallgató

Misku Tamás Lajos, Guzsvány Martina, Szabó Alisza, Pekár Edina, Stenczel Nikolett, Szabó Dorka, Horváth-Teleki Zsófia, Tóth Fanni, Márkus Zsófia, Dóczi Viktória – pszichológus hallgatók

Tóth Vivien Mercédesz –orvostanhallgató

A kutatócsoport a személyes jóllét és egészség, valamint a digitalizáció kölcsönhatásait társas-ökológiai rendszerekbe ágyazott pszichológiai jelenségként igyekszik megragadni. A projekt magában foglal kvalitatív és kvantitatív kutatásokat, valamint gyakorlati fejlesztéseket is. Ennek megfelelően egyrészt vizsgáljuk, hogy a digitális és infokommunikációs eszközök használati módjai hogyan támogatják a nagyobb jóllétet, jobb egészségmegtartást. Másrészt fel kívánjuk használni ezeket az ismereteket a gyógyítás-gyógyulás folyamatainak támogatására.

A Kutatócsoport főbb kutatási/fejlesztési területei:
A projekt fókuszában a jóllét és egészség, valamint a digitalizálódás kölcsönös folyamatainak pszichológiai megértése áll. Ehhez kapcsolódóan jelenleg folyó kutatásainkban azt vizsgáljuk, milyen szerepet töltenek be egyes betegcsoportok (diabétesszel élők és IBD-páciensek) betegségmenedzsmentjében a különféle új digitális eszközökkel kapcsolatos tapasztalatok. Ezen kívül szeretnénk megérteni – nem csak betegek körében –, hogy a személyes egészséggel kapcsolatos célok megvalósítását hogyan támogatják olyan erőforrások mint a digitális egészségértés, a technológiai attitűdök, a digitális eszközhasználat és a társas környezet (elsősorban a családtagok és az egészségügyben dolgozók) hatásai. A reprezentatív mintákon és betegcsoportokon végzett kérdőíves vizsgálódások mellett interjúkat is alkalmazunk, hogy alaposabban megértsük a páciensek és házastársaik szempontjait, tapasztalatait.

A kutatások eredményeit alapul véve törekszünk „láthatóvá tenni” az információtechnológiai eszközökkel és az „okos” rendszerekkel való interakciók tapasztalatait. A gyakorlati fejlesztési területekhez tartozik a jóllét és gyógyulás folyamatainak támogatása (pl. egészségpromóció és edukáció betegtájékoztatók kidolgozásával), a téma oktatási folyamatokba történő bevonásával felsőoktatási képzési anyagok kidolgozása a pszichológia mesterszakos képzés és szakképzés számára, valamint egy komplex betegtámogató és önsegítő rendszer terveinek kifejlesztése.

Vezető: Prof. Dr. Martos Tamás

A kutatócsoport tagjai:

Dr. Kövesdi-Csuka Sára Imola egyetemi tanársegéd, kutatócsoportvezető-helyettes
Dr. Horváth Mária Dóra egyetemi tanársegéd
Tóth-Njers Sanela egyetemi tanársegéd

Bíró Dorottya PhD hallgató

Festő Blanka PhD hallgató

Szűcs Tamás PhD hallgató

Együttműködő kutatók
Dr. Rafael Beatrix egyetemi docens
Dr. Papp-Zipernovszky Orsolya egyetemi docens (ELTE)
Dr. Sallay Viola egyetemi docens

 

A Magyar Tudományos Akadémia 2021-ben indította a Közoktatás-fejlesztési Kutatási Programját, amely az MTA Tantárgy-pedagógiai Kutatási Programjának (2016-2020) folytatása. Ennek a programnak a célja a magyar közoktatás fejlesztésének tudományos megalapozását segítő, tág értelemben vett neveléstudományi kutatások támogatása. A kutatócsoport vezetője és létrehozója dr. Farsang Andrea volt 2022-ig, a Kutatócsoportunk az ő szellemi örökségét viszi tovább.
Az új földrajz tankönyvekben megjelenő tartalmak, ábra-szöveg arányok, ezek megjelenése, elrendezése, különös tekintettel a térképi ábrázolásra, továbbá a monitoron megjelenő digitális tananyagok feldolgozásának vizsgálata ma sokkal időszerűbb, mint akár csak egy éve is volt. Éppen ezért fő kutatási célunk különböző korú tanulók térképolvasási startégiáinak azonosítása, egy nemzetközileg is validált térképolvasási mérőeszköz (forrás: Humboldt-Universität zu Berlin) segítségével.
A fő kutatási célunkhoz kapcsolódóan folytatni tervezzük a virtuális valóság (VR) terek és egyéb, online jól használható oktatási szoftverek (például Okosdoboz) alkalmazási lehetőségeihez kapcsolódó módszerek kidolgozását. Ezen belül is elsősorban a téri tájékozódás és a térképolvasási stratégiák fejlesztéséhez kapcsolódó javaslatok, feladatok kidolgozását tervezzük elvégezni, bevonva az előző ciklusban (2016-2020) elkezdett VR- terek alkalmazásának kutatását és fejlesztését a földrajzoktatásban.
A kutatócsoport honlapja ide kattintva érhető el.

Vezető: Dr. Kádár Anett, szakfordító és tanár (SZTE TTIK Földrajzi és Földtudományi Intézet)

A kutatócsoport tagjai:
– Dr. Teperics Károly, kutatócsoportvezető-helyettes, a debreceni munkacsoport (Virtuális Valóság Munkacsoport) vezetője, egyetemi docens
– Dr. Pirkhoffer Ervin, a pécsi munkacsoport (Geoinformatika Munkacsoport) vezetője,
egyetemi docens
– Dr. Homoki Erika, az egri munkacsoport (Téri Tájékozódás Fejlődése Munkacsoport) vezetője,
egyetemi docens
– Prof. Dr. Bagoly-Simó Péter, szakmai vezető (Térképolvasási Kompetenciamodell),
Full Professor and Chair (W3) for Geography Education
Dr. Palatinus Zsolt, szakmai vezető (Szemkövetéses Vizsgálatok), egyetemi oktató
– Dr. Papp Sándor, titkár, honlap felelős
– Arday István, szerkesztő, középiskolai tanár
– Dr. Bujdosó Gyöngyi, egyetemi docens
– Dr. Csíkos Csaba, egyetemi docens, oktatási dékánhelyettes
– Dr. Czimre Klára, egyetemi adjunktus
– Jász Erzsébet, középfokú tanintézeti tanár, oktató, PhD hallgató
– Kapusi János, középiskolai tanár, PhD hallgató
– Dr. Molnár Ernő, egyetemi adjunktus
– Dr. Molnár József, egyetemi docens
– Dr. Nagyváradi László, tanszékvezető egyetemi docens
– Dr. Pál Viktor, egyetemi docens
– Dr. Sütő László, egyetemi docens
– Dr. Varga Gábor, egyetemi adjunktus
– Lupfer-Juhász Eszter, PhD hallgató, tudományos segédmunkatárs
– Szászi Brigitta, PhD hallgató, közreműködő tanár
– Székely Marianna, tanársegéd
– Tóbiás Katinka, PhD hallgató
– Vámos Ramóna, PhD hallgató
– Varjas János, PhD hallgató
– Csicsák Szabolcs, egyetemi hallgató
– Tóth Ádám, egyetemi hallgató

A Kutatócsoport évek óta végez méréseket az önvezető autóban átélt pszichés folyamatok feltérképezésére, a kísérletért 2022-ben elnyerték a Szegedi Egyetem Innovációs Díját. Világszerte számos kutatás vizsgálja azt, hogy mit gondolnak az emberek az önvezető autókról, a legtöbb kutatás pedig kikérdezésen vagy szimuláción alapul. A szegedi kutatók azonban az emberek élettani válaszait valós kísérleti körülmények között (önvezető autóban) mérték szemkövetés és EEG mérések egyidejű alkalmazásával. Korábban már dolgoztak önkéntesekkel a zalaegerszegi ZalaZone Járműipari Tesztpályán, majd alföldi és dunántúli vakokat és gyengénlátókat invitáltak a tesztelésre, akik kiszolgáltatottságuk okán leginkább igénybe vennék a sofőr nélküli autókat. A vizsgálatok azt is megmutatják, hogy az önvezető járműveknek milyen társadalmi hatása lesz, milyen lehetőséget és kihívásokat tartogat a fejlesztés.
A kutatócsoport célja, hogy megértsék az önvezérelt közlekedési rendszereknek való kitettség kognitív/fiziológiai összefüggéseit, és egy olyan hasznos neuropszichológiai eszköztárat hozzanak létre, amely segíti az ilyen rendszerek fejlesztését – maximalizálja az önvezető technológia előnyeit, ezzel párhuzamosan minimalizálja annak hátrányait.

Vezető: Dr. Lukovics Miklós egyetemi docens (SZTE GTK Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési Intézet)

A kutatócsoport tagjai:
– Dr. Prónay Szabolcs, egyetemi docens (SZTE GTK Üzleti Tudományok Intézete)
Dr. Volosin Márta, egyetemi adjunktus (SZTE BTK Pszichológiai Intézet)
Dr. Palatinus Zsolt, egyetemi adjunktus (SZTE BTK Pszichológiai Intézet)
– Dr. Kovács Péter, egyetemi docens (SZTE GTK Pénzügyi és Gazdaságelemzési Intézet)
– Dr. Törőcsikné Prof. Dr. Görög Márta, intézetvezető, egyetemi tanár (SZTE ÁJTK Civilisztikai Tudományok Intézete)
– Dr. Majó-Petri Zoltán, egyetemi docens (SZTE GTK Üzleti Tudományok Intézete)

A kutatócsoport munkájáról bővebben ide kattintva olvashatnak.